◆『サバイブ鍋』とは、我々VS?Collectiveが東京で2回催してきた、オープンマイクで知恵を交換する場である(これまでのアーカイブ&開催レシピ)
今回インドネシアのジョグジャカルタで開く「サバイブ鍋#3 」のお題は、芸術が生成する他者と私、だ。
生活と文化芸術及び各種マイノリティーを含む諸々が、分かたれられず生きていかれる場の生成条件について考える。他者を同化することなく、畏怖と敬意を抱きながら隣りあう人として共に生きるために、文化・芸術が呼び起こす摩擦や干渉こそが、分断の進んだクラスターが接続されるためのとば口になるのではないか?
以上のテーマを「闇鍋」ならぬ「闇フルーチポンチ」をつつきながら検証していく。
※闇鍋とは、持ち寄った出自の分からない食材をひとまず口に入れてみる歓待の所作。これはテーゼの投げかけであり、最短で二次会のリラックス&オープダイアログモードへジャンプするための装置を意図した。
主催:VS?Collective & artist support project
時間:2018/02/22 17:00〜( 19:00〜)@ artist support project/インドネシア・ジョグジャカルタ
◆開催レポート
告知してあった開始時刻から2時間後、どうやら人が集まってきたので始めることに。幕を開けた場には、インドネシアのアーティストやキュレーター、市民団体コレクティブ「Lifepatch」のメンバー、artist support project(以降「ASP」と表記)常連のマレーシア人アーティスト、ジョグジャカルタのコレクティブ「MES56」に滞在中の日本人アーティストなど15名ほどが参加。
冒頭、この場は結論を目指すのではないこと。国やジャンルといった「何か大きなもの」を代表せずに、個人名において経験を交換・交感するゲームであること、を明示した。次に、私(VS?Collective/Aki iwaya)が、日本の平成時代以降における、社会と芸術の境界線の存在を象徴する活動事例を紹介。これまでのリサーチから抽出した両者間の軋みの共通項を、編年的な一つの仮説として提示した。
ようやく移動したキッチンの横長のテーブルには、器に見立てたいくつかのフルーツ、その中を満たすシロップやチョコやテンペやお酒。開催ステイトメントに沿って/から脱線して言葉を交わしながら、任意の組み合わせで各人のカップに盛り付けては口に運んでいく。
「時間の経過とともに談笑の花があちこちでほころんで、親密なやりとりの数々が輻輳されるさまはまるで即興のセッションのようだ。そこにいた私は、目の前に繰り広げられる狙い通りの光景と美味しいフルーツに我を忘れていた」
いいえ。特段の親密さも、激しい摩擦も起こらない。何も起きなかった、ということはありえないだろう。だが、特に目を引く光景が現れたわけでもない。ただ、旧知の間柄同士、日本人同士やインドネシア人同士で、部屋の隅や建物の外、別の空間に小さなグループができ、それぞれの間に交通が発生しなかったということだ。
ほぼ2時間経ったころ、余ったフルーツやゴミの後片付けがはじまる。日本人アーティストたちは帰宅し、残った顔ぶれですっきりしたテーブルを囲んで反省会という体の「2次会」になっていた。
LifepatchのAde&Andreas「普通にクッキングした方がお互いに会話が生まれて仲良くなれたのでは?」私「それでは摩擦が起こらないよ。インスタントに仲良く振舞っていたら分からない局面に、何か大切なことが隠れてるんじゃないかな?」ASP/横内賢太郎「ここが日本人の運営するスペースだということが、何か影響していたのかもしれない」マレーシア人アーティストでASP常連のフォレスト「経験として、興味深かった」
小一時間喋って、お腹の減った人たちで近くの屋台での「3次会」になっていた。
「現実という物語を生きることは、レベルを上げ続けてエンディングやクリアを目指すゲームとは根本的に異なるのかもしれない」「足りなかった要素や各人の弱点が、その都度の必要に要請されることで強化され続けるプロセスのゲームではないのか?」「そもそも、どうして人間は二人以上存在するんだろう?」「?」
深夜まで続いた会話や挙措を回想しながら私は、「三度の飯よりミーティング」という「べてるの家」の標語を想起していた。
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・まとめないまとめ/考えられる選択肢の方向性:
□ 成功も失敗もないプロセスのゲーム=二極のどちらでもない状態の持続から何かを見出すためには、「その正否を測る物差しが存在しないこと」に耐えられるか否かが鍵になる。
□ 時間をかけること、が重要なのは理解している。だがそれ以外にも大切な要素はあるはずだ。例えば、バトンすること、バトンのためのレシピを残すこと。
□ 「サバイブ」という言葉では届かない景色がある。マイナスをゼロに近づける矢印の先を、プラスの豊かさの方向を指し示す言葉をこそ、見出さなければならない。
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◆artist support project (ASP)とは?
唐突の大きな笑い声を引き取るようにして重なる、どこかで聞いたような鼻歌。バナナケーキの黄色い香りが漂う先を、病みあがりのカユミ(保護猫)が尻尾を擦りつけながら通り過ぎていく。「アーティストレジデンス」というより「ホームステイ」という言葉に近い、ここASPでの時間の流れと人間の距離感は、ジョグジャカルタにおけるアートと生活の距離感と呼ぶのがふさわしいようにも思える。
美術作家である横内賢太郎さんは、4年前からジョグジャカルタに滞在。3年前からは、居住しながらこの「artist support project」というスペース/プロジェクトを運営している。(スペースのHPによる説明文)
作品制作にわかりやすく資することのないように見える多くの時間や関係が、作家の生活の内にあるものを胚胎させる。種は、今すぐにではなくいつかどこかで発芽するから種であるのだろう。とはいえ、この同語反復的肯定という淡い繭越しに透ける甘やかな雰囲気の源を、ジョグジャカルタという大きな主語に還元することで処理するのは危険なことだ。なぜかといって、あくまで、横内賢太郎という、ある一つの/ある一つでしかないパーソナリティーに根を持つ全体だからだ。
ASPの始まりから今日までを、横内賢太郎さんは一人称を主語にして、丁寧な言葉で織りあげた。ところで、美術家としての彼の問題意識の核は、異なる環境を通過することで不可避に変化していくものへの注がれる眼差しである。それは同時に/にもかからず、変化しないもの、への目配せでもあるだろう。日本・インドネシア両国の美術業界と美術教育、甘さと辛さをもろとも味わうことで感得されるものは、作家/生活者の壁を濡らして、その佇まいにも濃淡を加えるものかもしれない。
茎や葉を移動する生物の体表面が、遠目からの印象を決定するものとして映るように、視点の置き方が受け取り方と描き方を万化させる。であるならこの私は、ここに私の名において記述する他にすべを持ちえない。他の視点からの景色をかいまみたければ、あなたをはじめとした他の眼たちとの間でバトンすることが、いつでもできる。
●横内賢太郎 個展情報
2018/03/29-04/28 @ KENJI TAKI GALLERY (東京・西新宿)
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◆"Survive Pot", is the event of the open microphone /discussion that the we VS? Collective has held twice in Tokyo. (Archive & holding recipe so far)
The theme of the "Survive Pot # 3" which opens in Yogyakarta of Indonesia is the others & self that the art visualized.
This event thinks about the condition of the generation of the place where the life, the culture art, and various minority are able to live without being divided.
In order to live together as a neighbor with awe and respect, without assimilating others, the friction and interference that culture and art evoke are the witnessing for a cluster with advanced divisions to be connected ? The above theme will be examined while making "Dark fruit cocktail" which is "Dark Pot".
* The Dark pot is a treat of hospitality trying to put in foods which ingredients he did not understand for the moment.
Organized by VS? Collective & artist support project
Time: 2018/02/22 17: 00 ~ (19: 00 ~) @ artist support project / Yogyakarta, Indonesia
◆Reporting the pot
Two hours after the start time we announced, apparently people gathered, so we decided to start. In the opening of the curtain, Indonesian artists and curators, members of civic group Collective "Lifepatch", Artist Support Project (hereinafter referred to as "ASP"), regular Malaysia artists, a total of fifteen people, including Japanese artists, participated in the collective "Mes56" in Yogyakarta.
At the beginning, this is not the place to conclude. It was clarified that it was a game to exchange and sympathetic experience in an individual name without representing "something big" such as the country and the genre. Then I (VS? Collective/Aki Iwaya) introduces examples of activities that symbolize the boundary between society and the arts since the Japanese Heisei era.
On the horizontally long table of the kitchen which finally moved, there are some fruits which I thought of as instruments, syrup, chocolate, tempe and sake which fills it. While exchanging words from / in accordance with the meeting statement, arrange them in their respective cups in arbitrary combinations and bring them to their mouths.
"As time goes by, talkyard's flowers rush around here, and a lot of intimate interactions are congested, it sounds like an improvising session. I was there, as I was seeing the sight that was going to be unfolded in front of me I forgot myself in delicious fruit. "
NO. There is no special intimacy nor intense friction. There would be no way that nothing happened. However, there is not a spectacle that is particularly eye-catching. However, it is said that there was a small group between the relations of old, between Japanese and Indonesians, in the corner of the room, outside the building, in another space, no traffic occurred between them.
After almost two hours, the cleanup of leftover fruit and trash begins.Japanese artists came home and surrounded the table with the remaining people, and became the "second party" of the body called the reflection committee. Lifepatch's Ade & Andreas "Is it better for people who cooked normally to have a conversation with each other and get along well?" I said that "There will not be any friction, then, if the behavior is getting along with instant, something important is hidden. ASP's Kentaro Yokochi "Maybe this is the space managed by the Japanese may have been affecting something" Malaysian artist and ASP regulars Forest "As an experience, it was interesting"
Talk for about an hour and become a "third party" in a nearby stall by a hungry person. 「Living the story of reality may be fundamentally different from a game that continues to raise the level and aims for the end or the beat」「Missing elements and weaknesses of each person isn't that a game of process that continues to be strengthened by being asked to do so each time?」「Why does there exist two or more people in the first place?」「?」While recollecting conversations and actions that continued until midnight, I recalled the slogan 'Betteru' s house "called "The meeting rather than the meal".
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Summary not summarized or as possible directions:
□ In order to find something from a game of a process that has neither success nor failure, that is, from the persistence of neither polarity state nor bipolar, it is the key whether to be able to stand "without the ruler measuring the correctness".
□ I understand that taking time is important. However, there should be other important elements. For example, to baton, to leave a recipe for baton.
□ There is a scenery that can not be reached by the word "survive". You must find the words that point the direction of the plus abundance towards the end of the arrow that brings minus to zero.
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◆ About artist support project (ASP)
It overlaps with the sudden loud laughter, humming like heard somewhere. The yellow aroma of banana cake drifts, and Kayumi, rescued cat, passes over while rubbing the tail. It seems that it is appropriate to call the time flow in ASP and the sense of distance of people close to the word "homestay" rather than "artist in residence" as the sense of distance between art and life in Yogyakarta.
Kentaro Yokouchi, an artist, stayed in Yogyakarta for four years. Since three years ago, he has been living in a space/project called the "artist support project". (Explanation by space of HP)
Most of the time and relationship that seems not to contribute to work creation in a way that makes it breath some species within the artist's life. The seed will be germinated somewhere someday, not now, so it is a species.Nonetheless, it is dangerous to process the source of a sweet ambience that is transparent through the pale cocoon of this same word iterative affirmation by returning it to a big subject called Yogyakarta. Because why, to the end, it is entirely rooted in one personality / personality that is only one / Kentaro Yokouchi.
From the beginning of ASP to today, Kentaro woven in polite words with the first-person as the subject. By the way, the core of his awareness of the problem as an artist is to look at what will inevitably change as it passes through different environments. At the same time, it will also be a watchful eye for things that do not change. What is perceived by tasting the art industry and art education, sweetness and hotness of both countries in Japan and Indonesia, may wet the walls of artists / residents and add shades to the appearance as well.
As the color of the body surface of the organism which moves the stalk and the leaf reflects as the one to determine the impression from distance, how to put the viewpoint changes how to receive and to draw. If this is the case, I have no other way of describing it here in my name. If you want to glimpse the scenery from other viewpoints, you can always make a baton with other eyes, including you.
●Kentaro Yokouchi solo exhibition
2018/03/29-04/28 @ KENJI TAKI GALLERY (Nishi-Shinjuku, Tokyo)